site hit counter
Measue: språket

lördag 9 februari 2008

språket

Godkväll kära läsare...eller snarare godnatt snart. Jag behöver nog knappast säga var jag ligger just nu...det är ganska lätt att lista ut! Kom att tänka på en sak nyss...när jag var i Jkpg nu senast frågade en kille mig:
-Gör du alltid till din röst så när du är här i Jönköping?

"Va?" var min första reaktion.
Göra till röst...aldrig hört något sånt förut. Jag pratar nog inte så mycket skånska som man skulle kunna tro. Visst hörs det att jag är från nedre delen av Sverige, definitivt. Men ska ni njuta (not) av den äkta skånskan ska ni bege er till Ystad, Eslöv, Helsingborg, Trelleborg...listan kan som sagt göras lång. Och ganska intressant...folk säger att vi i Lund har en egen dialekt, såkallad Lundensiska...och det kan jag nog hålla med om. Så svar på tal: nej, jag gör aldrig till min röst. Min lillebror mobbar mig till och med ibland för att vissa av mina "sch"-ljud låter tillgjorda/inte skånska.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida